سبک زندگی

قالیشویی در اسلامشهر

در گذشته نه چندان دور برای شستن قالی ها و موکت ها، کارخانه یا وسایل مدرنی وجود نداشت و افراد به صورت دستی و درخانه های خود این کار را انجام می دادند.

با ظهور و شکل گیری کارخانه های قالیشویی این کار به یک حرفه مهم و مدرن تبدیل گردید به طوری که در حال حاضر تصور نبود این کارخانه ها غیرممکن است؛ چون با کوچک شدن خانه ها و آپارتمانی شدن زندگی ها کاملا امکان شستشوی فرش در خانه ها منتفی گردید.

قالیشویی به کارخانه هایی گفته می شود که با استفاده از دستگاه های مدرن و مواد شوینده مناسب اقدام به شستشو و خشک کردن انواع فرش ها می پردازند.

■ اکنون می خواهیم بدانیم یک قالیشویی حرفه ای دارای چه ویژگی هایی می باشد:

قالیشویی چیست و چرا از قالیشویی استفاده کنیم؟

برای تعریف قالیشویی و یا شستشوی فرش باید اول به تعریف قالی و فرش بپردازیم. نوعی زیر انداز بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود.

قالیشویی به عمل شستن قالی یا فرش اطلاق می‌شود؛ و به فرایند لکه زدایی، غبار روبی ،شستشوی فرش با آب و مواد شوینده گفته می‌شود؛ که می‌تواند به صورت دستی یا ماشینی انجام شود.

شستشوی فرش به عمل نظافت فرش و زدودن آلودگی ها از آن اطلاق می شود. قالیشویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رعایت اصول و قواعد خاص آن سبب خواهد شد تا فرش دستباف کیفیت اولیه خود را از دست ندهد.

این کار  باید به گونه ای صورت گیرد که حتی الامکان خصوصیات ظاهری و ساختمانی خود را حفظ کند.

فرش های ماشینی به علت داشتن مواد پلاستیکی در گره ها و تار و پود، نرمی و لطافت خود را از دست می دهند. فرش های دستبافت رنگ پس می دهد و در جریان قالیشویی آب گرم رنگ پس داده شده را در قسمت های روشن فرش تثبیت می کند که رنگ برداری آن ها سخت و هزینه قالیشویی در آن بالا است.

این مطلب را هم بخوانید :   چگونه خودکنترلی داشته ایم و استاد زندگی خود را از شما نمی خواهد

شستشوی فرش ها به صورت اصولی بسیار مهم است به دلیل این که:

۱- اگر فرش ها به صورت اصولی شسته شوند دچار تغییر رنگ یا رنگ دادگی نمی شوند و مانند روز اول براقیت خود را حفظ می کنند. حفظ طرح و نقشه ی فرش ها در حین شستشو بسیار مهم است به همین دلیل برای شست و شوی فرش های خود از قالیشویی های خوب و با کیفیت کمک بگیرید تا دچار پشیمانی نشوید.

۲- شستشوی فرش ها به صورت اصولی سبب می شود که خواب فرش ثابت بماند و پس از شستشو دچار تغییر نشود. حفظ خواب فرش ها بسیار مهم است به دلیل این که طرح و نقشه ی فرش با خواب فرش نمایان می شود و اگر خواب فرش دچار تغییر شود نقشه ی فرش دچار تداخل می شود.

۳- شستشو اصولی فرش ها از شکستگی فرش در حین شستشو جلوگیری می کند و سبب می شود فرش مقاومت خود را پس از شستشو حفظ کند.

بدیهی است که شست‌و‌شوی فرش اگر با‌دقت انجام نشود، ممکن است عمر مفید آن را کاهش دهد.

اکثر مردم تا چند سال پیش، شست‌و‌شوی قالی را در منزل و به روش سنتی انجام می‌دادند. با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات و دستگاه‌های مدرن که سرعت انجام کار را بالا می‌برد هم می‌توان از شست‌و‌شوی اشتباه جلوگیری کرد.

 

با توجه به افزایش قیمت کالاهای خانگی مانند فرش، علی الخصوص نوع دستباف آن، این روزها میزان تخلفات در این حوزه نیز افزایش پیدا کرده است. پس به همشهریان عزیز توصیه ‌می‌کنیم که برای واگذاری فرش های خود به قالیشویی ها دقت بیشتری کنند. پس به این منظور قبل از تماس با قالیشویی و سپردن قالی‌ها موارد زیر را بررسی نمایید.

  • قالیشویی‌های مجاز دارای یک شماره جواز از اتحادیه قالیشویان هستند که به راحتی ‌می‌توانید با تماس با اتحادیه، کد مرکز مورد نظر را استعلام کرده و یا ‌می‌توانید از طریق وبسایت رسمی ‌آن قالیشویی، این کار را انجام دهید.
  • معمولا پرسنل حمل و نقل قالیشویی با لباس‌های فرم مخصوص، کارت پرسنلی و ماشین مخصوص کارخانه که دارای مشخصه‌های لازم روی بدنه مثل شماره تلفن، نام و نماد قالیشویی هستند مراجعه ‌می‌کنند.
  • در هنگام تحویل گرفتن فرش‌ها از شما، رسید سربرگ داری که حاوی مشخصات کارخانه مانند شماره ثبت و شماره مجوز است؛ به مشتری ارائه ‌می‌شود. بهتر است قبل از امضا، تمام مفاد مندرج در برگه رسید را به دقت مطالعه کرده و در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با کارشناسان و یا تیم پشتیبانی تماس بگیرید. بنابراین تمام اطلاعات مندرج در رسید را کاملا چک کنید و با کارت یا مشخصات قالیشویی مطابقت دهید و سپس آن را امضاء کنید.
  • در رسید برخی از قالیشویی‌ها، بندی برای بیمه‌ نامه در نظر گرفته شده است که این بند ضمانت بیشتری به مشتری بابت تعهد پرداخت خسارات احتمالی ‌می‌دهد. این موضوع در مورد فرش‌های دستباف که ارزش بالاتری دارند، اهمیت بیشتری پیدا ‌می‌کند.
  • قالیشویی خوب معمولا مرکزی است که خدمات حمل و نقل خود را به صورت رایگان و با بهترین کیفیت ممکن ارائه ‌می‌دهد. در این قالیشویی‌ها، فرش‌های شسته شده به‌ شکل لول و کاور شده تحویل مشتری خواهند شد.
  • پروسه شستشوی فرش در ایام عادی سال، زمان تقریبی ۴۸ ساعته دارند؛ اما در روزهای پایانی سال به دلیل تعدد سفارشات ممکن است، زمان آن افزایش پیدا کند. این موضوع در هنگام قبول سفارش از طریق مامورین حمل و نقل به شما ابلاغ می‌شود.
این مطلب را هم بخوانید :   فلاش تانک دستشویی، دوش حمام و راهکارهای صرفه‌جویی مصرف آب در منازل

دیدگاهتان را بنویسید